villámkritika
Az ember tragédiája
Ádáméva
(Petőfi Kvartett, Sárbogárd)
Azt biztosan mindenki sejti, hogy Madách emberiség költeménye valójában nem tragédia, még ha a
cím megtévesztő is. De abban is biztos vagyok, hogy amikor beültünk az előadásra, nem egy
komédiára számítottunk. Kellemes volt-e a meglepetés? Számomra igen. El is magyarázom, hogy
miért.
A báb-technika itt zseniális invenció, hiszen abban a miniatürizált Paradicsomban, amelyet
egy rántással el lehet tüntetni, van valami olyasfajta kritikus humor, amely végigvonul később a
nem bábos jeleneteken is, és segít eltávolodni a mű komolyságától, „nagyságától”. Olyannyira
elszakít bennünket Madáchtól, hogy a kifogástalan szövegmondás dacára érezzük: ez már talán nem
is az a mű. Nem bizony. De pont ez a jó benne. Ha magunk elé képzeljük színpadon az előadást,
nem hinném, hogy bárkinek is sztereotíp módon megjelenik egy sztenderd „embertragédiája”. Nem,
hiszen Madách életében nem mutatják be (nem is színpadra szánja), ha jó emlékszem Paulay Ede
nyúl hozzá elöször. Azóta rengeteg idő eltelt, mégsem alakult ki konvencionális, rögzült rendezési
elv e „dráma” esetében. Ezért aztán a legkülönbözőbb eszközökkel viszik színre ma is. Jelen
esetben bábos technikával, végtelen humorral és élvezettel alkották meg a sárbogárdiak, és ha
elfogadjuk, hogy ez nem Az ember tragédiája, akkor szeretjük nagyon.
Szeretjük, mert jól ki van találva, hogy melyik pillanatban kell a bábot figyelnem, és melyik
pillanatban veszik át a szerepeket a lányok. Szeretjük, mert könnyed és esetenként gúnyosan
reflektál a mű komolyságára, mert kifigurázza a filozófiát (a tudás fájának gyümölcse egy Haribo-cukorka, amit csak úgy suttyomban kap be az egyik játszó), a tudományt (gondoljunk például
Kepler csillagainak mérőszalaggal való vizsgálatára), a szerelmet (Danton belezúg az arisztokrata
csajba, mindezt egy musical betét segítségével, mire Lucifer megjegyzi: „ez nem az a darab”). A
ziccert, hogy a londoni színben a bábos-jelenet pontosan a teremtés paródiája, olcsó, fogyasztható
művészetként való elárusítása mégis kihagyja Leszbovszki Anna, a rendező. Lehet, hogy a paródia
paródiája már nem működne? A fókás jelenet táján már felgyorsul az előadás, mintha érezné a
humorforrás állandóságából és az eszközök hasonlóságának folytonosságából adódó lankadó
kacajhullámokat. (Ez értelmes mondat?) Tehát: nem baj, hogy nem volt hosszabb az előadás. Mert
például a végére már sokadszor nevetek azon, hogy Éva hangja végony és magas. De ez nem
probléma, mert nevetek, az viszont kicsit elgondolkodtató, hogy mi volt az üzenete, célja ennek az
előadásnak, ha a vége is ugyanígy „el lett blöffölve”? Elhangzik a klerikális tanács: „Mondottam
ember, küzgy és bízva bízzál!” – én mégse kapok itt már semmi pluszt. A plusz az volt, hogy végre
láthatok gimiseket Madáchot élvezni, és ezt nem tudom eléggé megköszönni ennek a négy
embernek.
Szóval „egészségesnek”, ötletesnek találtam, amit láttam. Milyen jó lenne így elbagatelizálni
néha a valóságot is, hogy aztán ebből a pozícióból reflektálhassak Az ember tragédiájának komoly
oldalára! Mert van ám neki olyan, nem csupán legenda...
Kecskemét, 2012. április 20.
Kollár Zsuzsi
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése