2012. május 9., szerda

Petőfi Kvartett: Ádáméva


villámkritika
Az ember tragédiája 
Ádáméva
(Petőfi Kvartett, Sárbogárd)
Azt biztosan mindenki sejti, hogy Madách emberiség költeménye valójában nem tragédia, még ha a 
cím megtévesztő is. De abban is biztos vagyok, hogy amikor beültünk az előadásra, nem egy 
komédiára számítottunk. Kellemes volt-e a meglepetés? Számomra igen. El is magyarázom, hogy 
miért.
A báb-technika itt zseniális invenció, hiszen abban a miniatürizált Paradicsomban, amelyet 
egy rántással el lehet tüntetni, van valami olyasfajta kritikus humor, amely végigvonul később a 
nem bábos jeleneteken is, és segít eltávolodni a mű komolyságától, „nagyságától”. Olyannyira 
elszakít bennünket Madáchtól, hogy a kifogástalan szövegmondás dacára érezzük: ez már talán nem 
is az a mű. Nem bizony. De pont ez a jó benne. Ha magunk elé képzeljük színpadon az előadást, 
nem hinném, hogy bárkinek is sztereotíp módon megjelenik egy sztenderd „embertragédiája”. Nem, 
hiszen Madách életében nem mutatják be (nem is színpadra szánja), ha jó emlékszem Paulay Ede 
nyúl hozzá elöször. Azóta rengeteg idő eltelt, mégsem alakult ki konvencionális, rögzült rendezési 
elv e „dráma” esetében. Ezért aztán a legkülönbözőbb eszközökkel viszik színre ma is. Jelen 
esetben bábos technikával, végtelen humorral és élvezettel alkották meg a sárbogárdiak, és ha 
elfogadjuk, hogy ez nem Az ember tragédiája, akkor szeretjük nagyon. 
Szeretjük, mert jól ki van találva, hogy melyik pillanatban kell a bábot figyelnem, és melyik 
pillanatban veszik át a szerepeket a lányok. Szeretjük, mert könnyed és esetenként gúnyosan 
reflektál a mű komolyságára, mert kifigurázza a filozófiát (a tudás fájának gyümölcse egy Haribo-cukorka, amit csak úgy suttyomban kap be az egyik játszó), a tudományt (gondoljunk például 
Kepler csillagainak mérőszalaggal való vizsgálatára), a szerelmet (Danton belezúg az arisztokrata 
csajba, mindezt egy musical betét segítségével, mire Lucifer megjegyzi: „ez nem az a darab”). A 
ziccert, hogy a londoni színben a bábos-jelenet pontosan a teremtés paródiája, olcsó, fogyasztható 
művészetként való elárusítása mégis kihagyja Leszbovszki Anna, a rendező. Lehet, hogy a paródia 
paródiája már nem működne? A fókás jelenet táján már felgyorsul az előadás, mintha érezné a 
humorforrás állandóságából és az eszközök hasonlóságának folytonosságából adódó lankadó 
kacajhullámokat. (Ez értelmes mondat?) Tehát: nem baj, hogy nem volt hosszabb az előadás. Mert 
például a végére már sokadszor nevetek azon, hogy Éva hangja végony és magas. De ez nem 
probléma, mert nevetek, az viszont kicsit elgondolkodtató, hogy mi volt az üzenete, célja ennek az 
előadásnak, ha a vége is ugyanígy „el lett blöffölve”? Elhangzik a klerikális tanács: „Mondottam 
ember, küzgy és bízva bízzál!” – én mégse kapok itt már semmi pluszt. A plusz az volt, hogy végre 
láthatok gimiseket Madáchot élvezni, és ezt nem tudom eléggé megköszönni ennek a négy 
embernek. 
Szóval „egészségesnek”, ötletesnek találtam, amit láttam. Milyen jó lenne így elbagatelizálni 
néha a valóságot is, hogy aztán ebből a pozícióból reflektálhassak Az ember tragédiájának komoly 
oldalára! Mert van ám neki olyan, nem csupán legenda...
Kecskemét, 2012. április 20.
Kollár Zsuzsi

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése