2012. május 9., szerda

NNÁ-KIMI-11b: Babaszoba


villámkritika
Tükörjáték Játékországban
BABASZOBA
(NNÁ-KIMI-11b, Budapest)
A Babaszoba cím alapján egy színjátszófesztiválon hajlamos az ember először Ibsen híres művét várni, 
ám most szembementek az elvárásainkkal, bár már a programfüzet tudtunkra adja, hogy ezúttal a fenti 
cím alatt egy Lewis Carroll Aliz-történeteinek mozgásszínházra alkalmazott variációjával van dolgunk. 
A jól ismert történet(ek)et sokszor és sokféleképpen feldolgozták: film, animáció, színmű vagy 
éppen   videojáték   formájában.   A   mű   elidegeníthetetlen   fantazmagórikussága,   illetve   játékos 
szimbolikussága erre megadja az alapot és a lehetőséget, hogy mindig máshonnan és máshogyan 
építsék fel az újabb és újabb adaptációkat, úgy, hogy alig van köztük csak a szolgai hűségen, tehát 
teljes mértékben az eredetihez visszanyúló alkotás (talán az egy szem Disney-rajzfilm a kivétel). Most 
sem volt hiábavaló, vagy éppen unalmas a feldolgozás, bár itt a „feldolgozás” szó csalóka lehet, hisz az 
eredetiből talán 2-3 jelenet és néhány utalás maradt csak meg, bár azok a leghíresebbek és az eredeti 
lényegéhez   tartoznak.   Már   rögtön   az   indulás   felvezeti   ezt   a   rendezői   stratégiát,   a   zseniális 
színpadberendezéssel, amely egyrészt a mennyezetről lógó groteszk babák (ha elfelejtenénk őket, 
gondoljunk csak a Toy Story I.  eltorzított gyerekjátékaira), illetve az eredeti mű korának hangulatát 
felidéző fotelekig. Két fotelről van szó, elrendezésükkel rögtön leszögezve, hogy itt nem csak az Aliz 
Csodaországban  szolgál   eredetiként,   hanem   a   második   rész,   az  Aliz   Tükörországban  is.   A 
tükörmomentum pedig a kezdetektől a lezárásig fontos szerepet kap, mind a történések, a mozdulatok 
szintjén, mind pedig a darab szerkezetében is. 
A groteszk babák által megjelenített aspektus szintén kettős, hisz egyrészt a gyermeki én is 
megjelenik, másrészt a – rendkívül fontos szerepet betöltő – őrültek házi hangulatot is, amire ráerősít 
később a háttérben megjelenő NEM VAGY EGYEDÜL-felirat, valamint az erőteljesen jelenlévő zenék, 
amelyek közül nem egy a gyermekkorunkból ismert felhúzós játékok muzsikáiból kiindulva váltak 
horrorisztikus dallamokká. 
A színészek – vagy ez esetben táncosok –  (talán mindkét kijelentés helyes) mozdulataira is 
végig igaz volt a tükörjáték, nemegyszer egymás mozdulatait utánozták, ez esetben csak a világos és 
sötét színek örökös ellentéte jelezte szembenállásukat, hisz két oldal szembenállása jelenítődik meg, a 
tükör két oldaláé, az egyik oldalon a pikk, a másik oldalon a kőr kártyák (vagy a Tükörországra utalva 
a fekete és fehér bábuk, bár ez inkább csak szimbolikusan, a táncosok egymást irányító mozdulataiban 
van   jelen,   semmint   konkrét   utalások   szintjén,   mint   ahogy   az   a   kártyalapok   jelmezként   való 
felhasználásával is történik). Ugyanakkor a tükrök rendjét számtalanszor megtörik az egymás ellen 
irányuló indulatok, a folyamatosan jelenlévő halálfenyegetés, valamint az idővel színpadra kerülő 
szexualitás is, és itt felmerül a kérdés, amely további alapművek után kutat: a férfiak rendszerint a 
játékbaba és a hús-vér test formái között váltogatnak, esetleges Diótörő allúziókat is felvetve.
Ugyanakkor a Bolond Kalaposnál való teázás, illetve az ellenséges királynővel való csatajelenet 
kétséget sem hagy, melyik az a mű, amiből a legtöbbet merítettek, még ha az erőteljesen jelenlévő 
pszichotikus ábrázolások néha ezt kétségessé is teszik. Azonban ezek pusztán mozgással, zenével és 
fénnyel megjelenített ábrázolása olyan hatékonynak bizonyul, hogy képes lekötni az eredetit alaposan, 
vagy éppen egyáltalán nem ismerő nézőt is. 
Az őrült lázálom végül véget ér Aliz számára, ám még ekkor is kínozzák a felhúzós babaként 
rángatózó látomások, mígnem felcsendül a darab elején is hallott skandálás, és feltűnik a fényt adó 
lámpa, láthatóvá téve az őrület romjait: a játékok szétdobálva, a kártyalapok szétszórva. Aliznak 
elkerülhetetlenül szembe kell néznie őrületével.
Kecskemét, 2012. április 21.
Füzi Péter

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése