villámkritika
Mit ér a Ferenc, ha Molnár?
Liliom
(NNÁ-KIMI 11/B-Liget csoport, Budapest)
Az előadás vágeztével a következő kérdés fogalmazódott meg bennem: valóban ennyire fontos a
17-18 éves fiatalságnak a múlt század eleji cselédkérdés, a Budapestre felkényszerült peremrétegek
szenvedései, és ha igen, akkor ehhez feltétlenül a népszínműből kinőtt, moralizáló, szinte már
érzékeny drámairodalomhoz kell folyamodnunk?
Mi köze ehhez a darabhoz a játszóknak? Na jó, tekintsük feladatnak, alázattal adózunk a
színházi munkának, és megcsináljuk. De hogy? Eljátsszuk? Vagy legyártjuk?
Indul befelé a közönség a nézőtérre, ám a színpadon még civilkedő játszókat lát, akik aztán
véresen komolyan végigszenvedik a szomorú, megható, igazságtalan életet a színpadon. Nem
tagadom, vannak ígéretes tehetségek az osztályban, akik rendesen elvégezték a „melót”, és most
büszkén hátradőlhetnek; ez férfimunka volt. Csakhogy a színház (azaz a diákszínjátszás) nem
munka, hanem játék. Ha nem játszom, akkor halott a produkció. Halott, holott az kiderül a
Liliomból, hogy ennél ötvenszer több van ezekben a fiatalokban, mert még ezt is a legnagyobb
tisztességgel, becsülettel adják elő. Szóval rossz a darabválasztás szerintem. Ezen kívül más baja
nincs az előadásnak – pontosabban a többi ebből következik. Ebben csupán két-három színészi
alakításra van lehetőség, a többiek semmilyen lehetsőéget sem kapnak arra, hogy megmutassák
magukat. Ezáltal aránytalanná válik a produkció mint diákelőadás.
A kezdéssel is voltak problémák: mi a funkciója ennek a dalbetétnek az elején? Nem ez
fogja elindítani a játékot. Nem volt kezdeti energia. Ennek a drámának a nyelvezete a vidékről a
fővárosba költözött, cselédsorban tengődő, kvártélyokban meghúzódó szegénység nyelve; szó se
róla, kifogástalan szövegmondással állunk szemben, dícséretes. A játék fizikai szintje a szöveg miatt
háttérbe húzódik, az egymásnak feszülő karakterek megformálását kizárólag a szöveg vezeti. A
Liliomot játszó fiatalember tökéletesen felépítette maga köré ezt a szerepet – de érti ezt a senkiházi
ficsúrt, vagy csak összerakta? Julit is nehéz ma már elképzelni. Ebben az emancipált világban nincs
az a nő, aki ilyen fojtott nyugalommal éli végig a despotaként uralkodó férje haláltusáját. Legalább
dühöngene, úgy igazából. Ezt azért mondom, mert egyszerűen olyan összetett karakterek vannak a
Liliomban, hogy azt nem lehet csupán a szövegből megkonsturálni. Szerintem tehát a szereposztást
is meg kellett volna gondolni. Az üvegek hangjával való játék viszont dicséretes. A ligeti körhintás,
mulatságos, verklis bohóság mol-ba forduló, torz mivolta mutatkozik meg benne.
A csoport rendkívül ügyes, szorgalmas, tehetséges, csupán a rendezőt terheli minden
vádaskodásom. Ám azokat is csak abban az esetben tartom fenn, ha elfogadjuk, hogy egy
diákelőadás rólatok, diákokról kell, hogy szóljon – és ez most nem valósult meg. Ha ezzel nem
értetek egyet, akkor vegyétek úgy, hogy nem szóltam.
Kecskemét, 2012. április 20.
Kollár Zsuzsi
Hát nem a fenti kritika alapján kaptak különdíjat! Ugye Kollár Zsuzsi! Egyéb iránt szerintem ez a darab nem a ligetről és a cselédségről szól és bizony nagyon is szól a mai időkben élőkről is. Ma is sokat tanulhatunk belőle. Nekem egyébként kifejezetten tetszett az eladás és nem azt láttam benne, hogy a játszóknak feladat votl. Gratulálok az NNÁ-soknak.
VálaszTörlés