2012. május 9., szerda

NNÁ-KIMI 11/B-Liget csoport: Liliom


villámkritika
Mit ér a Ferenc, ha Molnár?
Liliom
(NNÁ-KIMI 11/B-Liget csoport, Budapest)
Az előadás vágeztével a következő kérdés fogalmazódott meg bennem: valóban ennyire fontos a 
17-18 éves fiatalságnak a múlt század eleji cselédkérdés, a Budapestre felkényszerült peremrétegek 
szenvedései,   és   ha   igen,   akkor   ehhez   feltétlenül   a   népszínműből   kinőtt,   moralizáló,   szinte   már 
érzékeny drámairodalomhoz kell folyamodnunk?
Mi köze ehhez a darabhoz a játszóknak? Na jó, tekintsük feladatnak, alázattal adózunk a 
színházi munkának, és megcsináljuk. De hogy? Eljátsszuk? Vagy legyártjuk? 
Indul befelé a közönség a nézőtérre, ám a színpadon még civilkedő játszókat lát, akik aztán 
véresen   komolyan   végigszenvedik   a   szomorú,   megható,   igazságtalan   életet   a   színpadon.   Nem 
tagadom, vannak ígéretes tehetségek az osztályban, akik rendesen elvégezték a „melót”, és most 
büszkén   hátradőlhetnek;   ez   férfimunka   volt.   Csakhogy   a   színház   (azaz   a   diákszínjátszás)   nem 
munka,   hanem   játék.   Ha   nem   játszom,   akkor   halott   a   produkció.   Halott,   holott   az   kiderül   a 
Liliomból, hogy ennél ötvenszer több van ezekben a fiatalokban, mert még ezt is a legnagyobb 
tisztességgel, becsülettel adják elő. Szóval rossz a darabválasztás szerintem. Ezen kívül más baja 
nincs  az  előadásnak  – pontosabban a többi  ebből  következik.  Ebben  csupán  két-három  színészi 
alakításra van  lehetőség,  a többiek  semmilyen lehetsőéget sem kapnak  arra, hogy megmutassák 
magukat. Ezáltal aránytalanná válik a produkció mint diákelőadás. 
A kezdéssel is voltak problémák: mi a funkciója ennek a dalbetétnek az elején? Nem ez 
fogja elindítani a játékot. Nem volt kezdeti energia. Ennek a drámának a nyelvezete a vidékről a 
fővárosba költözött, cselédsorban tengődő, kvártélyokban meghúzódó szegénység nyelve; szó se 
róla, kifogástalan szövegmondással állunk szemben, dícséretes. A játék fizikai szintje a szöveg miatt 
háttérbe húzódik,  az egymásnak feszülő  karakterek  megformálását  kizárólag a  szöveg  vezeti. A 
Liliomot játszó fiatalember tökéletesen felépítette maga köré ezt a szerepet – de érti ezt a senkiházi 
ficsúrt, vagy csak összerakta? Julit is nehéz ma már elképzelni. Ebben az emancipált világban nincs 
az a nő, aki ilyen fojtott nyugalommal éli végig a despotaként uralkodó férje haláltusáját. Legalább 
dühöngene, úgy igazából. Ezt azért mondom, mert egyszerűen olyan összetett karakterek vannak a 
Liliomban, hogy azt nem lehet csupán a szövegből megkonsturálni. Szerintem tehát a szereposztást 
is meg kellett volna gondolni. Az üvegek hangjával való játék viszont dicséretes. A ligeti körhintás, 
mulatságos, verklis bohóság mol-ba forduló, torz mivolta mutatkozik meg benne. 
A   csoport   rendkívül   ügyes,   szorgalmas,   tehetséges,   csupán   a   rendezőt   terheli   minden 
vádaskodásom.   Ám   azokat   is   csak   abban   az   esetben   tartom   fenn,   ha   elfogadjuk,   hogy   egy 
diákelőadás rólatok, diákokról kell, hogy szóljon – és ez most nem valósult meg. Ha ezzel nem 
értetek egyet, akkor vegyétek úgy, hogy nem szóltam. 
Kecskemét, 2012. április 20.
Kollár Zsuzsi

1 megjegyzés:

  1. Hát nem a fenti kritika alapján kaptak különdíjat! Ugye Kollár Zsuzsi! Egyéb iránt szerintem ez a darab nem a ligetről és a cselédségről szól és bizony nagyon is szól a mai időkben élőkről is. Ma is sokat tanulhatunk belőle. Nekem egyébként kifejezetten tetszett az eladás és nem azt láttam benne, hogy a játszóknak feladat votl. Gratulálok az NNÁ-soknak.

    VálaszTörlés