villámkritika
Arcok. Harcok. Kudarcok.
Vallomás
(Kabócák, Pécs)
Arcok. Beléptem a színházterembe, és a helyemet keresve azon gondolkoztam, hogy mi
mindenből lehet színházat építeni. A pécsi srácok elsőnek szemétdombnak tűnő
papírhalomból kialakított teret választották színházuk helyszínévé. Ígéretesnek tűnik,
gondoltam, vajon milyen világot nyitnak meg előttem. Nem kellett csalódnom az először
papírnak hitt szemét egyik pillanatban mobiltelefon, a másik pillanatban csákó, a
harmadikban nyakkendő és a sort még folytathatnám. Örültem, hogy ezek a vagány arcok
emberi történeteket hoznak létre ebben a szemét alá bújt miliőben, ahol felelős döntést nem
képes hozni se gyerek se szülő. Mindenki a saját malmára hajtja a vizet, csak az a fontos,
hogy „én rendben legyek”, csak az a fontos, hogy „én mit érzek”. „Gyerekek, beleszerettem
egy másik nőbe, és itt hagylak titeket” – hangzik egy érzéstelen apuka szájából. „Szeretlek és
te nem fekszel le velem? Hát csak magadra gondolsz?”- mondja egy srác, aki csak a saját f…
feje után megy.
Harc. A néhol már fárasztó szójátékok csatáját (a nyelvi humornak ezt a szintjét), sem
Örkény, sem az előadás nem hagyja ki. Mintha meg akarnák a mutatni, hogy vegyük végre
észre, hogy sablonszövegekkel kommunikálunk egymással, és egyetlen saját őszinte mondat
se hagyja el a szánkat. Merész harcot vívnak mindannyian a saját történetükkel. A szó szoros
értelmében tör-té-ne-tek, mivel az előadás jelenetei egy kissé töredezve követték egymást. Ha
a fény lement, akkor tudtam, hogy új jelenet fog következni. Szívesebben néztem volna, ha
hagyják a nézőt, hogy maga jöjjön rá, hogy új jelenetben van, és a jelenetek nyugodtan
ússzanak egymásból ki-be.
Kudarc. Az egyes élethelyzetek, mint ahogyan a való életben, kudarcba fulladnak: családok
hullanak szét, kapcsolatok mennek tönkre, szülőket kell nevelni, és a gyerekek a felnőttek.
Érdekes kompozícióba kerülnek a helyzetek Örkény szövegei között, vagy fordítva. A színpad
egyre tisztul, játszók egyre mélyebbre süllyednek a mocsokba, ebben a világban már a diák a
tanár, és a tanár a diák. Státuszok cserélődnek, ordítás helyett énekre kelnek, a világ kifordul
önmagából, a káoszból rend lesz. Mégis az az érzésem, hogy a jelentek mindössze felmutatják
a valóságot, de arra nem akarnak reflektálni. Így a végén kissé furcsán cseng az, hogy a három
srác olyan közhelyekkel próbálja minősíteni, összegezni az előadást, mint a kellettek volna
„fingós poénok, vagy hónajmirigyesek”.
Összegzésképp: Mi lenne, ha elmennék és meginnánk egy sört?
Kecskemét, 2012. április 20.
Fodcsa
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése