2012. május 9., szerda

Kabócák: Vallomás


villámkritika
Arcok. Harcok. Kudarcok.
Vallomás
(Kabócák, Pécs)
Arcok.  Beléptem a színházterembe, és a helyemet keresve azon gondolkoztam, hogy mi 
mindenből   lehet   színházat   építeni.   A   pécsi   srácok   elsőnek   szemétdombnak   tűnő 
papírhalomból   kialakított   teret   választották   színházuk   helyszínévé.   Ígéretesnek   tűnik, 
gondoltam, vajon milyen világot nyitnak meg előttem. Nem kellett csalódnom az először 
papírnak   hitt   szemét   egyik   pillanatban   mobiltelefon,   a   másik   pillanatban   csákó,   a 
harmadikban nyakkendő és a sort még folytathatnám. Örültem, hogy ezek a vagány arcok 
emberi történeteket hoznak létre ebben a szemét alá bújt miliőben, ahol felelős döntést nem 
képes hozni se gyerek se szülő. Mindenki a saját malmára hajtja a vizet, csak az a fontos, 
hogy „én rendben legyek”, csak az a fontos, hogy „én mit érzek”. „Gyerekek, beleszerettem 
egy másik nőbe, és itt hagylak titeket” – hangzik egy érzéstelen apuka szájából. „Szeretlek és 
te nem fekszel le velem? Hát csak magadra gondolsz?”- mondja egy srác, aki csak a saját f…
feje után megy.  
Harc.  A néhol már fárasztó szójátékok csatáját (a nyelvi humornak ezt a szintjét), sem 
Örkény, sem az előadás nem hagyja ki. Mintha meg akarnák a mutatni, hogy vegyük végre 
észre, hogy sablonszövegekkel kommunikálunk egymással, és egyetlen saját őszinte mondat 
se hagyja el a szánkat. Merész harcot vívnak mindannyian a saját történetükkel. A szó szoros 
értelmében tör-té-ne-tek, mivel az előadás jelenetei egy kissé töredezve követték egymást. Ha 
a fény lement, akkor tudtam, hogy új jelenet fog következni. Szívesebben néztem volna, ha 
hagyják a nézőt, hogy maga jöjjön rá, hogy új jelenetben van, és a jelenetek nyugodtan 
ússzanak egymásból ki-be.
Kudarc. Az egyes élethelyzetek, mint ahogyan a való életben, kudarcba fulladnak: családok 
hullanak szét, kapcsolatok mennek tönkre, szülőket kell nevelni, és a gyerekek a felnőttek. 
Érdekes kompozícióba kerülnek a helyzetek Örkény szövegei között, vagy fordítva. A színpad 
egyre tisztul, játszók egyre mélyebbre süllyednek a mocsokba, ebben a világban már a diák a 
tanár, és a tanár a diák. Státuszok cserélődnek, ordítás helyett énekre kelnek, a világ kifordul 
önmagából, a káoszból rend lesz. Mégis az az érzésem, hogy a jelentek mindössze felmutatják 
a valóságot, de arra nem akarnak reflektálni. Így a végén kissé furcsán cseng az, hogy a három 
srác olyan közhelyekkel próbálja minősíteni, összegezni az előadást, mint a kellettek volna 
„fingós poénok, vagy hónajmirigyesek”. 
Összegzésképp: Mi lenne, ha elmennék és meginnánk egy sört?
Kecskemét, 2012. április 20.
Fodcsa

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése