2012. május 9., szerda

ADYÁK-13/D: Marat/Sade


villámkritika 
Őrület a kádban  
Marat/Sade 
(ADYÁK-13/D,Debrecen) 

Vasárnap délelőtt hamvainkból szedett össze minket fesztiválozókat a napfény, miközben az 
Ifjúsági Otthon udvarán néztük az előadást. Pontosabban nem udvar ez már, hanem egy 
elmegyógyintézet,  méghozzá a neves charentoni „ápolda”. Az udvaron fel alá járkáló 
bolondok és őrültek között vezet az út a nézőtérre. Még a rigók is meglepődve veszik 
tudomásul a helyszínváltást. Ami rögtön feltűnik a szemlélődőnek, hogy itt nem puszta 
játékos őrületről van szó, hanem tudatosan felépített alakokról, állapotokról. Dicséretes 
ahogyan a játszók mind lélektanilag, mind fizikailag megmutatták a rájuk osztott karaktereket. 
Furcsa bohócszerű sminkek, fehér ruhák, körbe-körbe járó szempárok, nevetések, röhögések, 
s olykor üvöltések visszhangoztak. A történet nem kell ecsetelni. A bolondok forradalmát 
szervező Marat és a róla író Sade marki sokak által kedvelt figura. Úgy érzem a rendező 
Bakota Árpád elsősorban a színészi eszközök a szituációk és a formavilág megismertetésére, 
tanítására használta az előadást. Éppen ezért, nagyon pontos váltásokat, kreatív térhasználatot, 
kiváló alakításokat figyelhettünk meg az előadásban. A fiatalok értették mit miért csinálnak, 
nem volt kétségem, hogy az őrület megjátszása mindvégig tudatos és ésszerűen irányított. 
Nagyon izgalmas koreográfiák születtek a dalok alá, és nem utolsó sorban tisztán, együtt és 
energikusan énekelt a csapat. Nem tudom hányszor játszott előadást láthattam, de mindvégig 
vezetett engem a játék magabiztossága. S olykor amikor technikai baki csúszott az előadásba, 
a  kétségbeesés  helyett az  „őrültek”  kiszóltak  rendezőjüknek,  hogy:  „Nem  ez  jön!”, és 
türelemmel kezeltek minden felmerülő problémát. Kiemelném a két főszereplő fiú játékát, de 
közülük is elsősorban a Sade markit alakító fiúét. Minden pillanatban, még a takarásban is 
állapotban volt, tekintetéből sugárzott a figyelem és a tudatos koncentráltság.  
Hiába ültem a lehető legrosszabb helyen, még így is teljes erejével lecsapott rám az előadás. 
Sajnos be kell valljam néhány pillanatról, pont a rossz szemszög miatt lemaradtam, de ez csak 
ösztönöz arra, hogy ha Debrecenben járok, nézzem meg az előadást eredeti helyén a pincében. 
Köszönöm, hogy részese lehettem az őrült forradalomnak. 



        Kecskemét, Április 22. 
        Sárosi Gábor 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése