2012. május 9., szerda

Nagy Komiszok: Semmi ágán


villámkritika
Van remény
Semmi ágán
(Nagy Komiszok, Miskolc)
Semmi ágán ül szívem. „Hatvanhárom ember ülhet be” – szól a diktatórikus kijelentés, na, 
mondom,   miért   nem   lehet   nagyobb   tereket   használni,   az   előadásokhoz?   Előre   törtem, 
bementem, leültem. Remélem, megéri.
Kis teste hangtalan vacog. Próbálok személyes lenni, legalább annyira személyes, mint az 
előadás, ami a csoportról szólt. Nem neveket, vagy személyeket láttam, sokkal inkább 
benyomásokat, impressziókat. Nem a szöveg a fontos, hanem az, ami a tekintetekben van. A 
srácok tekintetében világok nyíltak meg. Nagyon örültem, hogy erre nem a szöveg korlátolt 
eszközeit használják. Formanyelvük a végletekig lecsupaszított szövegtöredékek szintjére 
szűkült. Helyet adva egy másik, sokkal értékesebb kevésbé megfogható formanyelvnek. Néha 
erre az a legmegfelelőbb, ha szöveg helyett csak zene szól, egy dallam, amely végig kísér 
engem mint nézőt az előadáson, segít átzökkenem a problémákon, egy ismerős dallam, ami 
hozzám szól.
Köréje   gyűlnek   szelíden.  Különböző korosztályok szájából különbözően hangzik József 
Attila hangja. Jó látni, hogy mindenki csak annyit vesz el a költő kosarából, amennyire 
szüksége van. Ha megakad ez a hang egy játszó szájában, az sem baj, viszont azt meg kell 
jegyezni, hogy csak akkor veszem ezt észre, ha ők reagálnak erre a botlásra.
És nézik, nézik a csillagok. Az egyszerűség az egyik legnehezebb művészi erény, és ezek a 
srácok képesek voltak arra, hogy elhiggyék magukról, hogy érdekesek, mindenféle akcióval 
telített, szájba rágott mozdulat, gesztus nélkül is. Milyen szép, mikor hatvanhárom ember 
lélegzetvisszafojtva figyeli, ahogyan egy tündérke besétál a színpadra, és ezzel megváltoztat 
mindent. Hatvanhárom ember jött be, és lett elbűvölve. Be kellett látnom nekem is, hogy ez 
nagyobb térben nem működött volna.
Kecskemét, 2012. április 21.
Fodcsa

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése