2012. május 9., szerda

Kéttannyelvű Gimnázium Színjátszó Csoportja, Balatonalmádi: Más Vár


villámkritika
Egész világ
Más Vár
(Kéttannyelvű Gimnázium Színjátszó Csoportja, Balatonalmádi)
Szeretem azokat az előadásokat, amelyek megteremtenek maguk köré egy világot, és ebben a 
világban tudnak létezni. A  Más Vár  című előadásban valóban egy egészen újonnan konstruált 
világot hoztak létre, amely törvényszerűségeire nekünk nézőknek kellett rájönni. 
Ütős. Nagyon nagy élmény színházban, amikor azt tudom mondani, hogy „jé tényleg”, ez tényleg 
ezért és ezért van. A felismerése annak, hogy a három lakhely külön „nyelvet”, vagy inkább zenét 
beszél nagyon érdekes jelenség a színházban. A gesztusok szerepét felváltják a zenei hangok által 
nyújtotta lehetőségek. Ennek a kettőssége adja az előadás feszültségét, és ugyanakkor ebben a 
feszültségben a humor különböző finom formái is megjelennek. Példaként az ütős hangszeres 
várnál a betontörő, mint az ideális közlekedési eszköz, egyszerre konstruktív, és dekonstruktív. 
Egyszerre építi a maga vára köré emelt világot, és rombolja le a másik várak zenei összhangját. 
Felmerül a kérdés, hogy vajon mi az, hogy zene? Talán erre a kérdésre konkrét választ nem kapunk 
az előadástól, mindenesetre azt megtudjuk, hogy a lehetőség ott van minden zörejben.
Fújós. Ha zeneiségről beszélünk, akkor viszont meg kell említenem a tempót. Az előadás eljátszott 
ezzel a fajta lehetőséggel is, néhol lassú, néhol viszont pergő jeleneteket láthattunk. Némely ponton 
az előadás nem tartotta a tempót, lemaradtak, ekkor az előadás leginkább a nézők köhögéseivel lett 
tele. Érdemes lenne pontosítani, esetleg bizonyos jeleneteket, mondatokat kihúzni, hogy a lassú 
tempó ne az „unalommal” legyen egyenlő, hanem ahogyan azt láttuk egy-két ponton (szemüveg 
levétel), humor forrása, esztétika minőség legyen. 
Pengetős. Külön ki szeretném emelni az előadásból a katonai sisakos ütős hangszeres fiút. Színpadi 
jelenléte, kimagasló tehetségről adott számot. Már vártam, hogy mikor láthatom a tekintetét, vagy 
hallhatom a hangját. Minden megszólalása mögött pontos elgondolás van, vélemény az adott 
világról, és viszony az adott dolgokhoz. Peter Brook mondta, hogy bejön egy ember a színpadra és 
nem történik semmi. Majd bejön egy másik, és bejön vele egy egész világ, úgy érzem, hogy vele 
tényleg bejött ez a világ, nagyon köszönöm. Az viszont a vezető részéről nagyon rossz húzás, hogy 
egy ilyen energiaforrást, ilyen, a színházi karakter megformálásáról egyedien gondolkodó srácot 
HÁTTAL állítani a nézőknek.
Összhang.  A  nézői   vélemények   nagyon   megosztottak   voltak,   volt   szerencsém   kihallani   egy 
beszélgetést, miszerint ez az előadás rossz volt. Én azért nem hinnék ezeknek a visszajelzéseknek, 
mert az indokolatlan megjegyzés sohasem vezet előre, ha csak dicsérném az előadást, akkor nem 
biztos, hogy elgondolkodnak az alkotók, hogy min lehetne még változtatni, és fordítva.
Mindenesetre   én  a  színházból  nagyon   pozitív   élménnyel   távoztam,  hiszen   az  előadás  egyes 
jelenetek   esetlenségével,   a   srácok   ripacskodásra   reflektáló   színjátszási   stílusával,   esetleges 
mesterkélt viccekkel együtt nagyon szerethető volt. 
Kecskemét, 2012. április 22.
Fodcsa

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése